فراتر از مقاله: چرا و چگونه باید در کنفرانسها ارتباط مؤثر علمی برقرار کنیم؟
احسان خسروی فر
شبکهسازی علمی، مهارتی راهبردی برای پژوهشگران امروز کنفرانسهای علمی را غالباً با فرصت ارائه مقاله و دریافت گواهی شرکت میشناسند؛ اما در ورای این کارکرد رسمی، ظرفیتی نهفته است که میتواند مسیر علمی و حرفهای یک پژوهشگر را بهطور بنیادی متحول کند: ارتباط مؤثر علمی. در واقع، ارائه مقاله، تنها نقطه آغاز است؛ آنچه به ماندگاری علمی و گسترش افقهای پژوهشی منتهی میشود، تعاملات هدفمند و هوشمندانه با سایر فعالان علمی است.
این یادداشت با نگاهی تحلیلی و بر پایه تجربههای دانشگاهی، به نقش و اهمیت «شبکهسازی علمی» در فضای کنفرانسها میپردازد و راهکارهایی عملی برای ارتقاء این مهارت ارائه میدهد.
در ادبیات جدید پژوهش و آموزش عالی، Networking یا همان «شبکهسازی علمی» فراتر از یک تعامل انسانی معمول، بهمثابه سرمایهای علمی-اجتماعی تلقی میشود. برقراری ارتباط مؤثر با پژوهشگران، اساتید، ناشران، داوران و مدیران علمی میتواند زمینهساز:
- همکاریهای پژوهشی جدید
- ارجاع متقابل در مقالات علمی
- دسترسی به اطلاعات و فرصتهای پژوهشی
- دعوت به پنلها و نشستهای تخصصی
- معرفی به مجلات علمی و داوران معتبر
- پیشنهادهای کاری در نهادهای پژوهشی
باشد.در محیطهایی مانند دانشگاهها و مراکز پژوهشی که رقابت علمی بالا و فرصتهای رشد محدود است، ارتباطات اثربخش میتوانند مزیتی راهبردی برای تمایز علمی یک پژوهشگر باشند.
چرا کنفرانسها بستر مناسبی برای شبکهسازیاند؟
کنفرانسهای علمی بهدلیل ساختار چندلایه و تراکم زمانی خود، فرصتهایی بینظیر برای ارتباطات انسانی و علمی فراهم میکنند:
تنوع مخاطب: از استادان برجسته تا دانشجویان پژوهشگر.
موقعیت برابر: در فضای کنفرانس، فرصت گفتوگو برای همه فراهم است.
تمرکز موضوعی: شرکتکنندگان عمدتاً در حوزهای مشابه یا همراستا فعالیت دارند.
غیررسمی بودن برخی تعاملات: در حاشیه نشستها، گفتوگوها صمیمیتر و آسانتر شکل میگیرد.
این ویژگیها موجب میشوند که کنفرانس، نهفقط فضای «ارائه» بلکه عرصهای برای «ارتباطسازی» مؤثر تلقی شود.
الزامات یک ارتباط علمی موفق در کنفرانسها
ارتباط علمی مؤثر، به برنامهریزی و آمادگی نیاز دارد. در ادامه به برخی نکات کلیدی برای دستیابی به این هدف اشاره میشود:
۱. آمادگی قبلی لیست سخنرانان کلیدی، پنلها و اعضای کمیته علمی را مرور کنید. افراد دارای زمینه پژوهشی مشترک را شناسایی نمایید. در صورت امکان، اطلاعاتی مختصر از فعالیتهای اخیر آنان مطالعه کنید.
۲. معرفی علمی مؤثر معرفی خود، رشته، حوزه علاقه و پروژههای در حال انجام را در قالبی دقیق و فشرده تمرین کنید. در معرفی، از واژگان تخصصی بیش از اندازه یا کلیگویی پرهیز نمایید.
اگر ابزارهایی مانند کارت ویزیت علمی یا لینک پروفایل آنلاین دارید، آن را در پایان گفتوگو ارائه دهید.
۳. مشارکت فعال در جلسات در نشستهای تخصصی، پرسشهای علمی مطرح کنید؛ پرسشی دقیق میتواند آغازگر گفتوگویی اثربخش باشد. پس از ارائه مقالات، با نویسنده یا ارائهدهنده ارتباط برقرار کنید؛ تبادلنظر پس از ارائه، طبیعیترین بستر ارتباط علمی است.
۴. استفاده از موقعیتهای غیررسمی صرف ناهار، بازدید از نمایشگاه جانبی یا زمان استراحت، فرصتهایی بینظیر برای گفتوگوهای غیررسمی اما حرفهای هستند. شروع یک گفتوگو در این فضاها میتواند به یک ارتباط علمی جدی در آینده تبدیل شود.
۵. پیگیری پس از کنفرانس پس از پایان کنفرانس، ارتباط را از طریق ایمیل، لینکدین یا پلتفرمهای علمی مانند ResearchGate ادامه دهید.
اگر موضوعی مطرح شد که قابلیت همکاری داشت، پیشنهاد مشخص ارائه دهید.
خطاهای رایج در تعاملات علمی کنفرانسی
-
تمرکز صرف بر افراد شناختهشده و نادیدهگرفتن پژوهشگران همسطح
-
معرفی نامنسجم، نامشخص یا فاقد تمرکز
-
گفتوگوی یکسویه و عدم شنیدن مؤثر طرف مقابل
-
نداشتن پیگیری پس از اتمام کنفرانس
کنفرانسها، بیش از آنکه صرفاً مجال ارائه مقاله علمی باشند، بستری پویا و اجتماعی برای تعامل، همافزایی و توسعه همکاریهای علمی هستند. پژوهشگری که صرفاً مقالهای ارائه میدهد، حضور دارد؛ اما پژوهشگری که ارتباطات علمی اثربخش ایجاد میکند، در زیستبوم علمی باقی میماند. در عصر شبکههای علمی، کسب دانش کافی نیست؛ توانایی بهاشتراکگذاری و ارتباط مؤثر با دیگران، وجه تمایز پژوهشگران آیندهنگر است.
انتهای پیام/
* مدیرمسئول