۱- مبانی، رویکردها، مسائل، چالشها، تجربهها و سیاستها در اخلاق آموزش و پژوهش مجازی
- مفاهیم، رویکردها، سیاستها
- تجربهها (بویژه تجربه دوره کووید ۱۹)
- مسائل و چالشها
- سوگیریها
- محرمانگی، حریم خصوصی، امانتداری، مالکیت فکری
- معنویت و باورهای دینی
- امکان هویتهای غیر واقعی، عدم تماس چهره به چهره
۲- اخلاق آموزش در فضای مجازی و بسترهای الکترونیکی
- کنشگران (استادان، دانشجویان)، دانشگاهها و فضاهای آموزشی
- رابطه استاد- دانشجو و دانشجو- دانشجو
- محتواهای آموزشی
- تکالیف یادگیری
- ارزشیابیها
- پشتیبانیهای مستمر
- تقلب علمی
۳- آموزش حرفهای، مهندسی و پزشکی، دروس عملی، کارگاهی و میدانی
- آموزش عالی حرفهای
- آموزش عالی دروس فنی- مهندسی
- آموزش عالی دروس علوم پزشکی
- آموزش عالی دروس عملی، کارگاهی، میدانی و صحرایی
۴- اخلاق پژوهش در فضای مجازی
- کنشگران و پژوهشگران، دانشگاهها و فضاهای پژوهشی
- ارتباطات (چالشهای اخلاقی مربوط به پژوهشگران-آزمودنیها)
- موضوعات، راهبردها، روشها و روششناسیها
- کرامت انسانی در پژوهش مجازی
- حقوق حیوانات در پژوهش مجازی
- انتشار دستاوردهای پژوهشی، تصمیمسازی و تصمیمگیری برپایه پژوهش
- راهنمایی طرحها، پایاننامهها و رسالهها
۵- اخلاق دادهها
- گردآوری دادهها
- شکل و صورت دادهها
- تحلیل و نتیجهگیری از دادهها
- جعل و تحریف دادهها
- سرقت دادهها
- انتساب دادهها
- دستکاری دادهها
- اشتراک و انتشار دادهها و تصاویر
- چالشهای اخلاقی مربوط به رؤیتپذیری یا رؤیت ناپذیری، برجستهسازی یا حاشیهرانی دادهها
- چالشهای اخلاقی مربوط به بازنمایی دادهها
۶- ابزارها و بسترهای الکترونیکی، شکاف دیجیتال و نابرابریها، شبیهسازها، پشتیبانها
- رابطه انسان با ماشین
- شکاف دیجیتال
- نابرابریها در دسترسی به ابزارها و ماشینها
- بهرهگیری از شبیهسازها و پشتیبانهای آموزش و پژوهش
۷- مناسبات اجتماعی- اخلاقی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی
- اخلاق روابط اجتماعی در فضای مجازی
- اخلاق تعامل با رسانهها و شبکههای اجتماعی
- توازن فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و زندگی شخصی و خانوادگی
پوستر کنفرانس
اطلاعات همایش برگرفته از وب سایت رسمی کنفرانس می باشد.
نویسنده: ص. م.