محور اول) مبانی نظری و معرفتی خواندن:
· نظریه های خواندن،
· مدل ها و روش های آموزش خواندن،
· معرفت شناسی خواندن (خواندن از دیدگاه های متفاوت معرفتی مانند ساختار گرایی، نظریه انتقادی، سازندگرایی، اثبات گرایی، هرمنوتیک)،
· هستی شناسی خواندن (ماهیت خواندن، انواع خواندن: از نظر انتقادی و خواندن برای لذت، از نظر نوع منابع مورد استفاده، از نظر عمق و گستردگی)،
· تحلیل پدیدار شناختی فرایند خواندن (مراحل رشد خواندن، خواندن و حواس، خواندن و هوش، خواندن و یادگیری زبان، خواندن و فرایندهای ذهنی، فراشناخت و خواندن- اهداف و راهبردهای خواندن، رشد فکری، تفکر انتقادی، دامنه لغات، هماهنگی یا تضاد با نویسنده)،
· خواندن و تنوع فرهنگی، تنوع زبانی، تنوع سواد و پویایی،
· خواندن و قشرهای اجتماع ( رشته و مقطع تحصیلی، جنسیت، مشاغل)،
· خواندن و سواد اطلاعاتی،
· فناوری اطلاعات و خواندن،
· رابطه خواندن و سرمایه اقتصادی، سرمایه سیاسی، سرمایه اجتماعی،
· خواندن و مشارکت اجتماعی،
· خواندن و تغییرات جهانی (تغییرات فناوری، اجتماعی، ارتباطی، رسانه ای)،
· خواندن خارج از سیستم آموزشی (شبکه های اجتماعی- زبان قرار دادی شبکه های اجتماعی، خواندن مواد تفننی، خواندن در محیط کار)،
· خواندن و بافت (خواندن و حوزه های علمی و شغلی گوناگون)
محور دوم) خواندن و لایه های مدیریتی (ارزشها، باورها، آداب و رسوم، قوانین و مقررات، مجریان):
· خواندن و احزاب سیاسی،
· خواندن و آزادی بیان،
· خواندن و انجمن های غیر دولتی،
· خواندن و دسترس پذیری منابع،
· خواندن و نظام های ملی مدیریت اطلاعات و منابع علمی
محور سوم) خواندن و نهادهای فرهنگی:
· نهاد کتابخانه های عمومی و خواندن،
· ارشاد اسلامی و خواندن،
· سازمان تبلیغات اسلامی و خواندن،
· کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و خواندن،
· مساجد و خواندن،
· رسانه ها و خواندن
محور چهارم) خانواده و خواندن:
· خواندن با/برای کودکان،
· قصه گویی و خواندن،
· گفتگو و خواندن،
· اقتصاد خانواده،
· فرهنگ خانواده،
· جمعیت خانواده
محور پنجم) نظام آموزش و پرورش و خواندن:
· معلمان و خواندن،
· نقش آزمون ها برعادات خواندن،
· محتوای کتب درسی و خواندن،
· مؤلفین کتب درسی و خواندن،
· رویکردهای مختلف آموزش و خواندن (معلم محور، یادگیرنده محور، کتاب محور)،
· روش های تدریس و خواندن (توجه به نظریه های یادگیری و خواندن)،
· سنجس و اندازه گیری رفتار خواندن در آموزش و پرورش،
· کتابخانه های آموزشگاهی (کتابداران و مشاوران خواندن، منابع و مجموعه سازی، فضای خواندن)،
· مدارس غیر انتفاعی و خواندن
· نهضت سواد آموزی و خواندن:
الف) آموزش بزرگسالان (مبانی نظری، اهمیت و نقش خواندن در بزرگسالان)
ب) آموزشیاران و خواندن (مهارتها و تخصص های لازم، معیارها و شیوه های جذب آموزشیاران کارآمد، مسائل شغلی، …)
ج) جامعه و تمایل به سوادآموزی (روش های مؤثر ایجاد انگیزه و جذب بی سوادان)
د) مدیریت رفع بی سوادی و جلوگیری از بازگشت به بی سوادی (برنامه های بهره مندی از نیروها و امکانات جامعه، مشارکت سایر نهادها و مراکز آموزشی)
ه) تولید محتوا و خواندن (بسترهای تولید محتوا، معیارهای تولید محتوا، تخصص ها و مهارتهای تولید محتوا، …)
و) بزرگسالان نوسواد و تداوم خواندن (جلوگیری از بازگشت به بیسوادی)
محور ششم) آموزش عالی و خواندن:
· آموزشگران(استادان) و خواندن،
· محتوای واحدهای آموزشی و خواندن،
· اهداف و کارکردهای آموزش عالی و خواندن،
· کتابخانه های دانشگاهی و خواندن،
· روش تدریس و خواندن،
· جامعه پذیر نمودن فرهنگ خواندن در دانشگاه،
· خواندن و مهارت های نوشتن،
· درک کردن و گفتگو کردن و ارائه کردن و برقراری ارتباط،
· خواندن و آموزش مجازی،
· خواندن و موفقیت های علمی دانشجویان،
· سنجس و اندازه گیری رفتار خواندن در آموزش عالی،
· نقش آزمون های کنکوری در خواندن،
· نقش سطح علمی، نوع، و اعتبار دانشگاه ها در خواندن،
· پذیرش بدون دانشجو و خواندن
· خواندن و برنامه درسی پنهان
محور هفتم) صنعت نشر و خواندن:
· نقش نویسندگان در خواندن،
· نقش ناشران در خواندن،
· سوبسید کاغذ و خواندن،
· نمایشگاه های کتاب و خواندن،
· وضعیت توزیع کتاب و خواندن،
· تیراژ کتاب و خواندن،
· درآمد و خواندن،
· خواندن و تنوع و گستره انتشارات،
· خواندن و ممیزی
محور هشتم) خواندن و محیط الکترونیکی و مجازی
· خواندن و ابزارهای الکترونیکی،
· خواندن و روش های دسترسی الکترونیکی،
· خواندن و مهارت های دنیای دیجیتال،
· خواندن و شکاف دیجیتالی،
· مسائل و چالش های خواندن در محیط دیجیتال
محور نهم) روانشناسی/فیزیولوژی عصبی و خواندن
· اختلالات ذهنی و تأثیر آن بر خواندن
· اختلات عصبی و تأثیر آن بر خواندن
· رویکردهای روانشناختی و دستاوردهای خواندن
· رویکردهای فیزیولوژیکی و دستاوردهای خواندن
اطلاعات همایش برگرفته از وب سایت رسمی کنفرانس می باشد.
نویسنده: ص. م.