1: مبانی فلسفی، دینی و بنیادهای نظری جایگاه تعاملات خانواده و مدرسه در تعلیم و تربیت
1-1- مبانی فلسفی، دینی و رویکردهای نظری به تعاملات خانواده و مدرسه
1-2- مرور سیره معصومین (علیهم السلام) و پیشوایان دینی و استخراج دلالتهایی برای تعالی تعاملات خانواده و مدرسه
1-3- مبانی جامعه شناختی، روان شناختی و ارتباطشناختی تعاملات خانواده و مدرسه
1-4- بررسی تطبیقی جایگاه تعاملات خانواده و مدرسه در الگوهای حکمرانی تربیتی
2: تعاملات خانواده و مدرسه در امر تربیت در مبانی قانونی، حقوقی و فقهی
2-1-مرور اندیشههای امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) و مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و استخراج دلالتهایی برای تعالی تعاملات خانواده و مدرسه
2-2 مرور قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و استخراج دلالتهایی برای تعالی تعاملات خانواده و مدرسه
2-3- تعاملات خانواده و مدرسه از نگاه فقه تربیتی
2-4- تعاملات خانواده و مدرسه در مصوبات الزامآور: نظیرسیاستهایکلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش (ابلاغی مقام معظم رهبری- مدظله العالی)، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مبانی نظری تحول بنیادین درآموزش و پرورش و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی)، زیرنظامهای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و سایر اسناد بالادستی
2-5- مطالعه تطبیقی کارکردهای مراجع سیاستگذاری ایران در حوزه تعاملات خانواده و مدرسه با مراجع سیاستگذاری مشابه سایر کشورها
2-6- شناسایی خلاءهای قانونی، حقوقی و فقهی در تعاملات خانواده و مدرسه و پیشنهاد راهکارهای اصلاحی
3: تحلیل تعاملات خانواده و مدرسه در نظام آموزش و پرورش ایران
3-1- مطالعه کارکردهای نهاد خانواده و مدرسه و تعاملات آنها در آموزش و پرورش ایران
3-2- تحلیل امر سیاستگذاری و اجرای سیاست در تعاملات خانواده و مدرسه
3-3- مطالعه فرایند تربیت و جامعهپذیری در خانواده و مدرسه: انسجام و همافزایی یا تعارض و بیگانگی؟
3-4- آسیب شناسی وضعیت موجود مشارکت والدین در امور تحصیلی و تربیتی فرزندان و بررسی پیامدهای تداوم روند مذکور
3-5- بررسی وضعیت موجود مشارکت والدین در امور مدرسه: همکاری همه جانبه یا مشارکت مالی ؟
3-6- شناسایی تجارب زیسته مدارس موفق جمهوری اسلامی ایران در تعاملات خانواده و مدرسه و مقایسه آن با تجارب سایر کشورها
3-7- معرفی روش های مدیریت اثربخش تعاملات خانواده و مدرسه
3-8- تحلیل و آسیبشناسی راهبردها و برنامههای نظام آموزش و پرورش ایران در حوزه تعاملات خانواده و مدرسه (برنامه آموزش خانواده، برنامه مشاوره خانواده، توانمندسازی خانواده و …)
4: جایگاه توانمندی های تربیتی خانواده در تعاملات خانواده و مدرسه
4-1- آسیبشناسی صلاحیتها و فرایندهای خانواده با تاکید بر روشهای تربیت و فرزند پروری
4-2- الگوها و روشهایآموزش و توانمندسازی تربیتی خانواده با توجه به متغیرها و مفاهیم مبنایی (فرهنگ، زبان، نگرش، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، قومیت و …)
4-3- تاثیر ساختار و بافت خانواده (تعداد و ترکیب جنسیتی فرزندان، تعاملات فرزندان و …) بر تعاملات خانواده و مدرسه
5: تحلیل کارکردهای نهادها و سازمانهای مرتبط با تعاملات خانواده و مدرسه
5-1- مطالعه کارکردهای انجمنهای اولیاء و مربیان مدارس در ارتقاء سطح تعاملات خانواده و مدرسه
5-2- تحلیل وظایف و عملکرد سازمانهای مسئول در حوزه تعاملات خانواده و مدرسه: شبکه همافزا یا جزیرههای پراکنده؟
5-3- بررسی کارکردها و اثرات نهادهای موجود کشور برای مدیریت تربیت در خانواده
5-4- ضرورت تعیین نهاد ملّی برای تولیت امور و برنامههای حوزه خانواده
5-5- بررسی تجارب نظامهای آموزشی سایر کشورها در ارتقاء تعاملات خانواده و مدرسه
6 : تأثیر رسانه، فضای مجازی و فناوری بر تعاملات خانواده و مدرسه
6-1- آسیبشناسی فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در تعیین شیوه¬های فرزند پروری و تربیت در خانواده
6-2- نقش سواد رسانهای در ارتقاء تعاملات خانواده و مدرسه
6-3- راهکارهای بهرهگیری از ظرفیتهای شبکه آموزش دانشآموزی (شاد) برای ارتقاء تعاملات خانواده و مدرسه
6-4- نقش فناوریهای نوین (هوش مصنوعی، متاورس و …) در ارتقاء تعاملات خانواده و مدرسه
6-5- تدوین چارچوب تعاملات متناسب خانواده و مدرسه در آموزشهای برخط و مجازی
6-6- مرور دلایل و پیامدهای واگذاری نقشآموزشی به والدین در دوران همهگیری بیماری کووید 19 و پیشنهاد راهکارهای اصلاحی
7: نقش تعاملات خانواده و مدرسه در تحقق اهداف تعلیم و تربیت (عدالت و کیفیت آموزشی)
7-1- تعاملات خانواده و مدرسه در مناطق حاشیهای و پیرامونی (مناطق دوزبانه، روستایی و عشایری، مرزی و حاشیه شهرها) و در بافت متفاوت قومیتی: مرور چالشها و راه حلها
7-2- تعاملات خانواده و مدرسه در مدارس خاص (غیردولتی، سمپاد، استثنایی، شاهد، هیأت امنایی و …)
7-3- مقایسه سهم خانواده و مدرسه در عملکرد تحصیلی و تربیتی دانشآموزان: مرور نتایج ایران و سایر کشورها در مطالعات بین المللی
7-4- نقش و جایگاه خانواده در تأمین پیشنیازهای ورود دانشآموز به مدرسه
7-5- استلزامات اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از منظر تعاملات خانواده و مدرسه
8: صلاحیتهای مورد انتظار از مؤلفههای نظام آموزشی (مدیریت و راهبری، منابع انسانی، برنامه درسی، تربیت معلم) برای تحقق تعاملات بهینه خانواده و مدرسه
8-1- الزامات ارتقاء صلاحیتهای نیروی انسانی آموزش و پرورش و مدارس در ابعاد مشارکتجویی، ارتباطی، نگرشی، تربیتی و شهروندی
8-2- مطالعه شایستگیها وکارکردهای مدیر مدرسه و سایر اعضای هیأتآموزشی و پرورشی مدرسه (معاونان، معلمان و مربیان تربیتی) در ارتقاء تعاملات خانواده و مدرسه
8-3- مطالعه میزان توجه به الزامات ارتقاء تعاملات خانواده و مدرسه در برنامه درسی تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) و فرایندهای آماده¬سازی نومعلمان
8-4- بررسی میزان توجه به الزامات ارتقاء تعاملات خانواده و مدرسه در برنامه درسی مدارس
8-5- جایگاه خردهنظامهای نظام آموزشی (راهنمایی و مشاوره، هدایت تحصیلی و…) در ارتقاء تعاملات خانواده و مدرسه
اطلاعات همایش برگرفته از وب سایت رسمی کنفرانس می باشد.
نویسنده: ص. م.