بسم الله الرحمن الرحيم

خانه » همایش » دین و مذهب » اولین دوره فراخوان ملی الگوهای همتا و محتوای پشتیبان دروس معارف اسلامی دانشگاه ها، دی ۱۴۰۲

اولین دوره فراخوان ملی الگوهای همتا و محتوای پشتیبان دروس معارف اسلامی دانشگاه ها، دی ۱۴۰۲

سطح برگزاری: ملی         منتشر شده در مورخ: 1401/12/21 ساعت: ۱۳:۰۱         بازدید از این همایش: 660 بازدید

اطلاعات برگزاری همایش
فراخوان مقاله اولین دوره فراخوان ملی الگوهای همتا و محتوای پشتیبان دروس معارف اسلامی دانشگاه ها، شهریور ۱۴۰۲، معاونت آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
        

به گزارش پایگاه خبری کنفرانس یاب و به نقل از سایت رسمی کنفرانس، "اولین دوره فراخوان ملی الگوهای همتا و محتوای پشتیبان دروس معارف اسلامی دانشگاه ها، دی ۱۴۰۲" در تاریخ 7 دی 1402 توسط معاونت آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در شهر شیراز برگزار می گردد.

برگزار کننده همایش: معاونت آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها


امکان ارسال مقاله: بله

مکان برگزاری: شیراز 

حوزه های تحت پوشش:   دین و مذهب  •  علوم تربیتی و آموزشی



تاریخ های مهم

تاريخ برگزاری همایش:

  23 آذر 1402      تغییر یافت:   

7 دی 1402



آخرين مهلت ارسال چکیده مقالات:
مهلت ارسال  مقاله به اولین دوره فراخوان ملی الگوهای همتا و محتوای پشتیبان دروس معارف اسلامی دانشگاه ها، دی ۱۴۰۲ تمدید شد
  30 خرداد 1402      30 مهر 1402

آخرين مهلت ارسال اصل مقالات:  30 تیر 1402      30 مهر 1402

اطلاعات تماس

تلفن تماس با دبيرخانه: 37390817-071

وب سایت: پایگاه رسمی کنفرانس

محورهای همایش

محور اول: طراحی الگوهای همتا و جایگزین دروس معارف اسلامی با رویکرد تحول آفرین، کاربردی، فایده محور، نوآورانه و آینده پژوهانه

  • ضرورت تحول و بازنگری ” عناوین ” دروس معارف اسلامی در حوزه عناوین 6 گانه با رویکرد تحول آفرین ، فایده محور و آینده پژوهانه همراه با ارائه الگوهای همتا و جایگزین
  • ضرورت تحول و بازنگری “سرفصل های” دروس معارف با رویکرد نیاز محور و کاربردی و طراحی الگوهای همتا و جایگزین
  • ارائه الگوهای مفهومی ، عملیاتی و جایگزین دروس معارف اسلامی در قالب 16 واحد آموزشی
  • تبیین مهندسی الگوهای همتا، نوین و جایگزین دروس معارف اسلامی با رویکرد بین رشته ای متناسب با رشته های مختلف دانشگاهی
  • ارائه قالب، روش، مدل،ابزار و نرم افزارهای نوین، همتا و جایگزین تدریس دروس معارف اسلامی
  • آسیب شناسی ارائه دروس معارف اسلامی با توجه به فضای آموزشی، زمان و مکان ارائه آن در شرایط فعلی و راهکارهای تبدیل وضعیت موجود به مطلوب( ارائه راهکار متناسب با الگوهای همتای دروس معارف اسلامی)
  • آسیب شناسی نوع مواجهه مسئولین دانشگاهها، اساتید و دانشجویان نسبت به دروس معارف اسلامی و ارائه راه حل های تغییر نگرش و بینش

محور دوم: نقد و بررسی عناوین، سرفصلها و متون متداول با توجه به مقتضیات زمان حاضر در گرایش های پنجگانه معارف اسلامی

  • ضرورت اصلاح و ارتقاء ” ارائه محتوا ی” دروس معارف اسلامی متداول با رویکرد نظام مند و ساختارگونه
  • نقد و بررسی ضرورت تحول و تغییر الگوها و قالبهای “عناوین” متداول دروس معارف اسلامی همراه با ارائه پیشنهادات اصلاحی
  • نقد و بررسی ضرورت تحول و تغییر الگوها و قالبهای “سرفصل های” متداول دروس معارف اسلامی همراه با ارائه پیشنهادات اصلاحی
  • ضرورت تقدم و تاخر منطقی ارائه سرفصل ها و محتوای دروس معارف اسلامی در قالب شاخصه های مطلوب
  • بررسی ضرورت تغییر عناوین دروس معارف اسلامی در راستای سرفصل های مصوب شورای انقلاب فرهنگی
  • بررسی ضرورت تغییر و تحول دروس معارف اسلامی در حوزه های 6 گانه با نگاه آینده پژوهانه

محور سوم: ارائه الگوهای تحول آفرین در جذب، تربیت و ارتقاء استادان معارف اسلامی

  • ارتقاء سطح علمی – اخلاقی استادان دروس معارف اسلامی با توجه به الگوهای قرآنی و سیره معصومین( علیهم السلام)
  • آسیب شناسی و برنامه ریزی در ارتقاء سطح آموزشی – پژوهشی استادان دروس معارف اسلامی
  • ارائه الگوهای جایگزین روش های متداول در جذب، گزینش، پشتیبانی و نظارت بر استادان دروس معارف اسلامی متناسب با مقتضیات زمان
  • بررسی عملکرد استادان معارف اسلامی در مواجهه با دانشجو و ارائه راهکارهای ارتقاء تعامل با آنها از بُعد ( روحیّات، خُلقیات، سن و رشته تحصیلی دانشجو)

محور چهارم: تولید آثار خلاق در گرایش های پنجگانه معارف اسلامی ناظر به نیازهای دانشجویان

  • محتوای درسنامه دارای کلیه استانداردهای کتاب درسی و شامل اجزاء مقدمه، متن آموزشی برای یک موضوع در یک جلسه درسی، اهداف، خلاصه و چکیده درس پرسش و آزمون از درسنامه، ارجاعات و منابع مشخص دست‌اول می‌باشد.
  • تهیه طرح درس (سناریوی تدریس) با توجه به یکی از سرفصل‌های چالش زایِ اندیشه‌ای، سیاسی و اجتماعی و یا یکی از شبهات رایج در ذهن مخاطبان دروس معارف در گرایش‌های پنجگانه تهیه می‌شود و درنگارش آن باید فرایند تدریس و آموزش را هوشمندانه، منظم و به‌موقع و با توجه به نیازها و پرسش‌های مخاطب پیش ببرد.
  • مقاله می‌بایست دارای اصالت در نگارش، ویرایش شده و با رعایت اصول اخلاق علمی و در نظر گرفتن نیازهای روز دانشجویان و ناظر به گرایشهای پنجگانه معارف اسلامی باشد.
  • در تالیف کتب باید به تناسب مطالب ارائه‌شده با سرفصل‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخورداری متن از تازه‌های علمی، به‌روز بودن مطالب و پاسخ دادن به شبهات و توجه به مقررات و اصول تدوین کتاب توجه شود.
  • در خلاصه‌سازی پژوهش‌های کاربردی و مقالات برتر تلاش می‌شود ارتباط بین محافل علمی و غیرعلمی را استحکام بخشیده و دستاوردهای محققان باهدف ارتقای معلومات و اطلاعات خوانندگان در دسترس همگان قرار گیرد.
  • در خلاصه‌سازی پژوهش‌های کاربردی و مقالات برتر تلاش می‌شود دستاوردهای محققان باهدف ارتقای معلومات و اطلاعات خوانندگان در دسترس همگان قرار گیرد همچنین این تلخیص باید از چند مقاله با موضوع واحد باشد و تلخیص کننده اهداف خود را در تلخیص ذکر نموده و در نهایت برای خواننده مقاله، دستاورد علمی مشخص و منسجم داشته باشد.
  • ابزارهای آموزشی شامل پاورپوینت، کلیپ صوتی و تصویری، فیلم، مستند، پادکست و … در موضوعات فراخوان جهت استفاده اساتید معارف اسلامی در کلاس‌های معارف اسلامی بوده و کلیه محصولات تولیدی و یا اقتباسی بایستی به نحوی باشد که موضوعات معارفی را به درستی برای بینندگان تصویرسازی نماید.

پوستر کنفرانس

همایش (کنفرانس) دین و مذهب علوم تربیتی و آموزشی  آذر 1402 ,همایش (کنفرانس) ملی ایران شیراز


اطلاعات همایش برگرفته از وب سایت رسمی کنفرانس می باشد.
نویسنده: ص. م.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*